Φιλολογικά Θέματα

Φιλολογικά Θέματα
''Μόνο με την καρδιά μπορεί να δει κανείς καθαρά! Αυτό που έχει σημασία είναι αόρατο στα μάτια! Μικρός Πρίγκηπας''

Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018

Τα θέματα των αρχαίων στις πανελλαδικές εξετάσεις ( 11/06/2018) - Απαντήσεις και σχολιασμός στο άγνωστο

Αρχαία σήμερα με αναμενόμενη πολιτεία. Εδώ όμως θα σχολιαστεί μόνο το άγνωστο κείμενο και οι ασκήσεις του. Έτσι, το κείμενο ήταν ένα απόσπασμα από την ''ρητορική'' του Αριστοτέλη.

 Από κάτω δινόταν 6 μεταφρασμένες λέξεις και πιστεύω ότι ήταν λίγα τα σημεία που αντιμετώπιζαν πρόβλημα.

 Η μετάφραση που δίνει η σελίδα greek-language.gr

  Η ρητορική βρίσκεται σε αναλογική σχέση με τη διαλεκτική: και οι δυο τους ασχολούνται με θέματα που, κατά κάποιο τρόπο, αποτελούν μέρος των γνώσεων όλων των ανθρώπων και δεν ανήκουν στο περιεχόμενο μιας συγκεκριμένης ειδικής επιστήμης. Αυτός είναι και ο λόγος που όλοι, λίγο πολύ, οι άνθρωποι ασκούν και τη μία και την άλλη. Όλοι, πράγματι, ως έναν βαθμό, οι άνθρωποι δοκιμάζουν και να κριτικάρουν ή να υποστηρίξουν ένα επιχείρημα και να υπερασπιστούν τον εαυτό τους ή να γίνουν κατήγοροι. Μόνο που οι περισσότεροι άνθρωποι τα κάνουν όλα αυτά άλλοι στην τύχη και άλλοι από μια συνήθεια/ικανότητα που την απέκτησαν με άσκηση. Από τη στιγμή όμως που και οι δύο αυτοί τρόποι είναι δυνατοί, είναι φανερό ότι τα πράγματα αυτά μπορούν να γίνουν και με την εφαρμογή μιας ορισμένης μεθόδου. Μπορούμε, πράγματι, να ψάξουμε με το μυαλό μας και να βρούμε γιατί κάποιοι πετυχαίνουν ενεργώντας από συνήθεια και άλλοι ενεργώντας στην τύχη· όλοι τότε θα βρεθούμε σύμφωνοι ότι αυτού του είδους η διερεύνηση είναι, στην πραγματικότητα, το έργο μιας τέχνης.

 Η πρώτη άσκηση (Γ2α) αφορούσε γραμματική.

Δίνονται λοιπόν 4 λέξεις και ζητείται κάποιος άλλος τύπος τους.

1. ἀφωρισμένης = ἀφωρίσθη
2. ὑπέχειν =  ὑπέσχε
3. πολλῶν = πλείσταις
4. δρῶσιν = δρώντων

 Η δεύτερη άσκηση (Γ2β) ήταν πάλι γραμματικής και έπρεπε οι μαθητές να μεταφέρουν την πρόταση στον άλλο αριθμό.

Οπότε:

 τα δε τοιαυτα ἤδη παν ἂν ομολογήσαι τεχνων ἔργα εἶναι.

 Στην επόμενη (Γ3α) έπρεπε να αναγνωριστούν συντακτικά συγκεκριμένες λέξεις.

 Οπότε:

διαλεκτικῇ = δοτική αντικειμενική
ἐξετάζειν = τελικό απαρέμφατο, αντικείμενο στο ἐγχειροῦσιν
θεωρεῖν = υποκείμενο στο ἐνδέχεται
ἔργον = κατηγορούμενο στο υποκείμενο τοιοῦτον από το συνδετικό απαρέμφατο εἶναι.

 Η επόμενη (Γ3β) αφορούσε πάλι συντακτικό και συγκεκριμένα την αναγνώριση μιας δευτερεύουσας πρότασης : Ἐπεὶ δ ἀμφοτέρως ἐνδέχεται .

Νομίζω ότι είναι μια δευτερεύουσα αιτιολογική πρόταση που εισάγεται με το Ἐπεὶ και εκφέρεται με οριστική (ἐνδέχεται).

 Και τέλος άλλη μια άσκηση συντακτικού περιεχομένου (Γ3γ), η οποία ζητούσε πάλι να αναγνωρίσουμε λέξεις συντακτικά.

Τῶν μὲν πολλῶν = γενική διαιρετική στο οἱ μέν
εἰκῇ = επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου, δοτική του τρόπου
ταῦτα = αντικείμενο στο δρῶσιν
διὰ συνήθειαν = εμπρόθετος προσδιορισμός της αιτίας

Γενικότερα πιστεύω ότι το κείμενο ήθελε προσοχή αλλά οι ασκήσεις ήταν αρκετά βατές.

Εύχομαι σε όλους να έχετε καλή επιτυχία!!
Τουρλούμη Αλεξάνδρα Καθηγήτρια ελληνικής φιλολογίας Α.Π.Θ.